Avklare forventninger i parforholdet.

Hva er grunnen til at det er så viktig å avklare forventninger?

 

Jeg skriver mye om å avklare forventninger. Det kan være lurt når dere skal på tur, det kan være lurt i forbindelse med julen, sommerferien og andre ferier dere skal være mye sammen. Nå vil jeg skrive litt om å avklare forventninger i parforholdet, i hverdagen. Det er flest hverdager, og derfor er det viktig at de blir så bra som mulig.

Forventninger er drømmene og tankene vi har, om hvordan noe bør være. Det betyr at i et parforhold vil det være ulike forventninger til mange forskjellige temaer. Siden vi alle er forskjellige vil det være ulike forventninger. Det er derfor viktig å fortelle partneren din hvilke tanker du har, og spør hva partneren tenker.

 

Forebygger konflikter.

Når dere har snakket om ulike forventninger vil det kunne forebygge konflikter. Dere vil kunne unngå skuffelse, og antagelser. «Jeg trodde du skulle rydde kjøkkenet i dag», «Jeg trodde du skulle stå opp med barna i dag», «Jeg trodde vi skulle ha sex i kveld» eller motsatt. «Jeg visste ikke at du syns det var problematisk å lage middag hver dag», «Jeg trodde du likte å lage middag» eller helt andre ting. Gjennom å snakke om forventingene vil dere hele tiden vite hva den andre tenker og føler, og på den måten forebygge konflikter.

 

Skaper trygghet.

I tillegg til at det å avklare forventninger vil forebygge konflikter, vil det også skape større trygghet i parforholdet. Det vil gi mulighet til å justere de drømmene og tankene vi har, om hva et parforhold er, for akkurat dere to. Ved å forstå hvordan tankene og drømmene til partneren er, vil det kunne skape mer raushet og forståelse.

 

Skaper selvrefleksjon.

Gjennom å snakke om forventningene vil begge partene få en mulighet til selvrefleksjon. Gjennom dialog med partneren din vil du kanskje oppdage hvilke forventninger du har, og hvorfor du har dem. Ved å snakke om tanker, følelser og meninger, vil du også kanskje endre dine forventninger, og få en større forståelse for partneren sine. På denne måten er det mulig å komme frem til en felles forståelse.

 

Forplikter.

Dere vil begge forplikte dere til å gjøre det dere har snakket om. Dersom dere snakker om forventningene i forhold til husarbeid, og dere blir enige om at dere lager middag annen hver dag. Så er dere begge forpliktet til å faktisk gjøre det. Gjennom at dere begge opplever en gjensidig forpliktelse vil det skape trygghet, og forebygge konflikter.

 

Jeg har skrevet noen spørsmål som dere kan stille hverandre.

Kanskje vil du blir overrasket? Kanskje tror du at du vet svarene? Kanskje lærer du noe nytt om partneren din? Jeg har tidligere skrevet noen gode råd for at samtalen skal bli best mulig. Du kan lese dem HER.

 

  • Hvilke forventninger har du til meg i hverdagen?
  • Hvilke forventninger har du til meg av husarbeid?
  • Hvilke forventninger har du til meg når det gjelder økonomi?
  • Hvilke forventninger har du til meg når det gjelder sex?
  • Hvilke forventninger har du til meg når du er sliten?
  • Hvilke forventninger har du til meg når det gjelder egentid?
  • Hva gjør jeg bra?
  • Hva kan jeg bli bedre på? 

 

Dersom dere har barn har jeg skrevet noen spørsmål som kan være lurt å snakke om. Også her vil jo behov og forventninger endre seg etter hvert som barnet blir eldre.

 

  • Hvilke forventninger har du til meg som forelder?
  • Hvilke forventninger har du til meg når vi har alenetid uten barn?
  • Hva gjør jeg bra?
  • Hva kan jeg bli bedre på? 

 

 

Det kan være lurt å snakke om disse tingene jevnlig. Vi mennesker, og livet er dynamisk. De behovene du hadde før kan ha endret seg.

 

Dere kan lage en koselig date, med god mat, og sette dere ned sammen med spørsmålene over. Hva med å lage en avtale allerede i dag?

 

Hilsen Stine <3

 

Følg meg gjerne på:

Facebook: https://www.facebook.com/hagenfamilieterapi/

Instagram: https://www.instagram.com/hagen_familieterapi/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg